(קצת מוזיקה תורכית להכניס אתכם לאווירה)

הדרך הליקית

הדרך הליקית The Lycian way
אורך: 500 ק"מ מיקום: הרי הטאורוס, חצי האי ליקיה, מערבית לאנטליה
נקודת התחלה: פטהייה
(Fethiye)
נקודת סיום: אנטליה(Antalya)
עונה מומלצת: 12 11 10 9 8 7 6 5 4 3 2 1
אינטרנט: http://www.trekkinginturkey.com






הדרך הליקית היא שביל ההליכה הראשון שסומן בתורכיה. השביל סומן בשנת 1999 על ידי קייט קלאו ומתנדבים שונים. השביל סומן על בסיס דרכים רומיות עתיקות ושבילים המחברים בין הכפרים השונים באזור

.

---------------------------------------------------------------
סיפור דרך - הדרך הליקית באדיבות גדעון דרור
לייעוץ נוסף בקשר להליכה לאורך השביל ניתן ליצור איתי קשר - מידן וישינסקי
-->
מזג אוויר נפלא ופריחות עשירות וניחוח נפלא באוויר. כפרים קטנים ובהם אנשים פשוטים וישרי דרך, מכניסי אורחים ושמחים לעזור היכן שאך ניתן. במלים אחרות – אם חשבת על טורקיה של אנטליה ומרמריס, טורקיה של מלונות "הכל כלול" – אז יש טורקיה אחרת.
הערות:
  • הטיול בוצע בפסח 2009. בעונה זו עלול להיות גשום (כמו בארץ) ואכן זכינו במעט מקלחות, אבל בסה"כ מזג האוויר נעים מאוד כפי שצפוי באביב, הצמחיה ירוקה ושופעת והפריחות מרהיבות. כמו כן העובדה שהגענו לפני עונת התיירות חסכה את הטרחה שבהזמנת מקומות לינה מראש.
  • הטיול תוכנן למשפחה, שני הורים (בני 48) וילד בן 13. העדפנו ללכת קל (יחסית), ולהימנע מנשיאת אוהלים, מזרוני שטח וכו', ולכן התכנון היה מלכתחילה לסיים כל יום במקום בו ניתן להתאכסן, פנסיון בונגלו או מלון צנוע. כאמור, בשום מקום לא הזמנו מקום מראש. מחירי הלינה, כולל ארוחת ערב ובוקר היו בסביבות 30-35 לירות טורקיות לאדם, כלומר לשלושתנו, נכון להיום, 233 עד 272 ש"ח.
  • ניתן לראות תמונות מהטיול מסודרות בסדר כרונולוגי http://picasaweb.google.com/gideon.dror/
  • למעוניינים לעשות את המסלול: מומלץ לא להתקמצן ולקנות את הספר "The Lycian Way " הכולל מפה. המפה אמנם אינה מאוד מפורטת וגם אינה כל כך מדויקת, אבל היא בכל זאת עוזרת להתמצאות כללית ומסייעת מאוד לתכנון הטיול.
  • מומלץ להעזר באתר המצוין של הדרך הליקית הכולל עדכונים לגבי הדרך, מקומות לינה אפשריים וכן פורום הכולל מידע רב ערך http://www.lycianway.com/ .  
והמסלול עצמו:
3/4 נחתנו באיסטנבול, ומשם טיסה לאנטליה. לקחנו מונית לתחנה מרכזית (Otogar) ומשם אוטובוס לפטיה (Fethiye). הנסיעה זולה למדי (20 לירות טורקיות לאדם, נסיעה של שלוש שעות). בפטיה התארגנות והצטיידנו במזון וכוהל לכוהליה. יש סופר גדול סמוך מאוד לתחנת האוטובוסים. תפסנו דולמוש (מונית שירות) לעיירה אובצ'יק (Ovacik). הקו הזה של מוניות שרות פועל ברציפות מבוקר עד שעות הערב המאוחרות בתדירות די טובה, כל עשר-עשרים דקות בערך.
באובצ'יק התאכסנו, כאורחים היחידים בפנסיון Yasaroglu (טל' 0 252 616 65 41 אימייל: info@yasarogluhotel.com . בעלת הבית דוברת אנגלית טובה).
4/4 . לאחר ארוחת בוקר טובה תפסנו דולמוש לכיוון אולודניז, וירדנו בתחילת המסלול. תחילת הדרך הליקית נמצאת בערך 1.5 ק"מ מהפנסיון בו ישנו. יש שלט המציין את תחילת הדרך על הכביש היורד מאובצ'יק לאולודניז. השביל ממתחיל בעליה ממושכת על כתף ההר באבא דאגי, בנוף המשקיף אל הים. עוברים ליד מספר בארות. מילאנו מים במעין בכניסה לכפר קוזיץ' (Kozgac), ואח"כ בכפר הקטן קירמה (kirme). המשכנו לפרליה (Faralya), שם התאכסנו ב Melisa pansiyon (טל' +90535 8819051 אימייל info@melisapension.com. בעלי הבית דוברים אנגלית טובה). מהמט, בעל הפנסיון הוא המארח המושלם ודאג לרווחתנו. הפנסיון נקי להפליא והאוכל פשוט וטעים. בערב מהמט ואשתו עלו אלינו והשיחה עימם היתה מעניינת ומחכימה.
5/4 . יצאנו בבוקר לכיוון קבק (kabak). הדרך עוברת ליד הכפר אוזוניורט (Uzunyurt) שם אפשר למלא מים. הדרך עוברת בחורש טבעי עשיר, ופריחות מדהימות. הדרך יורדת לכפר קבק שבו יש מכולת קטנה, פנסיונים ובתי עץ. עשינו מעט קניות במכולת (תוך שימוש בהרבה נפנופי ידיים, פנטומימה ותורכית רצוצה אותה רכשנו משיחון עברי-תורכי). לאחר כמה מאות מטרים גילינו ששכחנו במכולת את הארנק. בעודנו עומדים שם, בעל המכולת קורא לנו מרחוק כשהוא מנפנף בארנק...
התאכסנו ב fullmoon camp בבונגלו עץ קטן (טל' 009 0252 6421081 אימייל mustafakocatepe@yahoo.com.tr בעלת הבית ממוצא גרמני, דוברת אנגלית טובה) . הנוף משקיף למפרץ קבק, שקט מאוד, אוכל טעים ויחס נחמד מאוד. בלילה ירד גשם חזק מאוד, אך אנו ישנו היטב, תחת השמיכות במקום יבש ומוגן.
6/4 יצאנו לאלינג'ה (Alinca) בשביל העוקף את החוף , כדי לחסוך את הירידה והעלייה אח"כ. במקומות אחדים השביל לא היה מסומן היטב. דרך העפר היוצאת מהכפר נמצאת בסלילה, והיציאה ממנה ימינה לשביל קטן – נחסמה כללי עלי ידי ערימת עפר ואבנים. כמובן שגם הסימון כוסה כליל. אבל תוך דקות מצאנו את השביל הנכון והמשכנו בו. לאחר שהשביל מקיף את העמק על דרך בנויה עתיקה, עליה לא מבוטלת לאוכף יפה עד שמגיעים לאלינג'ה. כאן התאכסנו ב Darvish pension שהיה יקר בהרבה מהמקומות האחרים. בעל הבית ארדם הוא טיפוס מיוחד, במקור עירוני מאיסטנבול, שחי עם חברה במקום נידח זה. (טל' 02526791142 או 05327649798 לא משתמש באימייל). ניתן להתאכסן גם בפנסיון המומלץ bayram בית שני או שלישי בכפר.
7/4 בבוקר היה ערפל כבד וגשם סוחף. המתנו כעשר דקות עד שהגשם נחלש ויצאנו לדרכנו. לא מצאנו את סימני האדום לבן המציינים את השביל ולאחר זמן מה החלטנו להמשיך על הכביש הראשי ולנסות להתחבר לדרך מאוחר יותר. אגב, למרות שזהו הכביש הסלול היחיד המוביל לכפר – לא פגשנו עליו אף מכונית. לאחר כארבעים דקות הבחנו בסימני האדום לבן במקום שהיה קל מאוד להגיע אליו. ירדנו לשביל והתחלנו ללכת לכיוון הכפר גי (Gey). הדרך יפה מאוד, ובאיזה שהוא שלב עולה על דרך עפא המובילה לכפר. תוך כדי הליכה התקדרו השמים ותוך זמן קצר החל לרדת גשם וחף ממש. בעת שאנו פורקים את מעילי הגשם, עוצרת לנו מכונית שהגיעה יש מאין, והסיעה אותנו לכפר. בעל המכונית הביא אותנו לביתו, ואשתו הגיש התה ועוגיות שחממו את הגוף והנפש. גי הוא כפר שיעי, אבל האנשים המחויכים, מכניסי האורחים שהיו לפנינו היו שונים מאוד מהתדמית של השיעי הקיצוני הקנאי שהיתה לנו לפני כן. גם כאן הסתדרנו בעיקר בעזרת תנועות ידים ותורכית עילגת, והשמחה רבה.
בעל המכונית הסכים להקפיץ אותנו לכפר הבא על המסלול שלנו, Bell. במקור תכננו להתאכסן בBell אבל בדיוק כשהגענו לכפר הגיעו לשם שני גרמנים, שסיפרו לנו על אכסניה מצוינת שבה הם מתאכסנים ונמצאת בהמשך הדרך, ואנו החלטנו להמשיך איתם. לאחר כארבע שעות הליכה בנוף יפהפה הגענו לפטרה לודג' (Patara Lodge), שאכן הצדיקה את הצפיות שלנו בכל המובנים. מקום שקט, נקי ומטופח מאוד הנמצאת ליד Gavurguili. (טל' +90 536 235 2254 אימייל info@pataralodge.com , בעל הבית דובר אנגלית שוטפת).
8/4 יצאנו לדרך לכיוון Letoon. הדרך עוברת ליד Pydnai מבצר ליקי עתיק שמור היטב. סמוך לכניסה למבצר איבדנו את סימון השביל על מנת למוצאו כמה מאות מטרים בהמשך. בהמשך עוברת הדרך במישור בין חממות, באיזור שאינו מעניין במיוחד ואנו לקחנו דולמוש ל Letooon ומשם ל Kinik. ב kinik סעדנו ליבנו בתה ובבקלאווה טורקית טובה, ונסענו לקאש (Kas). לינה ב קאש ב Club Phellos (טל' +90 242 836 19 53 אימייל ksakarya@yahoo.com.tr או hotelclubphellos@superonline.com . המלון מצוין עם בריכה, לובי יפה וכו' והמחיר היה סביר בהחלט).
9/4 יום מנוחה בקאש, שהוקדש למנוחה, טיול קליל בעיר היפה הזו, והשלמת ציוד. אכלנו ארוחת ערב שלא תישכח ב smileys restaurant הנמצאת בנמל. כל זאת בזכות בעל המסעדה ואשתו, אנשים נפלאים ומסבירי פנים שארחו לנו לשולחן.
10/4 יציאה מוקדם בבוקר לתחנת האוטובוס ומשם דולמוש לאולופינר (Ulupinar). (נסיעה של כ שלוש שעות, 13 לירות לאדם). הדולמוש מוריד אותנו ליד מסעדה על הדרך ומשם מכוונים אותנו אל הדרך הליקית, העוברת בסמוך מאוד. המסלול יורד מהכפר אולופינר אל נחל, כשבנקודה מסוימת יש לחצות את הנחל (כשהנעלים על הכתפיים). עולים בחורש אורנים יפה לאוכף המשקיך אל הים. סמוך מאוד לשם Upper Chimera – להבות אש הפורצות ישירות מהאדמה. זוהי תופעת טבע ייחודים למקום המוכרת מן הזמן העתיק. כמה מאות מטרים נמוך יותר נמצא המשטח העיקרי של Chimera שבו יש יותר "מדורות" טבעיות והן גם מרשימות יותר בגודלן. משם ממשיכה הדרך אל הכפר צ'ירלי (Cirali) הטובל בפרדסים וריחות משכרים של פריחה, ומשם ל Olympos. התאכסנו בבתי העץ של קדיר Kadir , בית הארחה יפה בעל אווירה זרוקה משהו (טל' 0242 892 12 50, אימייל treehouse@superonline.com, דוברי אנגלית שוטפת).
11/4 הליכה לכיוון חורבות אולימפוס כדי על המסלול לאדרסן (Adrasan). קצת אחרי הבותקה חוצים את הנחל ליד הנקרופוליס, וליד מספר קברים עתיקים מתחיל הטיפוס של השביל עם סימוני אדום לבן ברורים. השביל מטפס כ700 מטר . באיזורים העליונים שלו עצים שרופים עקב שרפת יער גדולה שהשתוללה כאן לא מזמן. בתחילת המורד יש שדה של עצים כרותים שמסתירים את סימני השביל, אבל בהמשך המורד יש מעין עמק קטן עם מעיין ולידו ניתן להבחין בהמשך הסימונים. השביל יורד במסלול יפה לכיוון אדרסן, ומשם לקחנו טרמפ חזרה לאולימפוס ללינה יום נוסף אצל קדיר.
12/4 החזרה לאנטליה על ידי דולמוש לכביש הראשי ומשם דולמוש לאנטליה, המחירים נמוכים (לא זכור בדיוק)

1 comment:

Maya Cohen said...
This comment has been removed by a blog administrator.